Moderne kleuren op het palet
Zelfportret als schilder
‘Alle kleuren op het palet’
Het in felle kleuren geschilderde zelfportret verschilt hemelsbreed van zijn donkere voorganger. De twee doeken werden ongeveer een jaar na elkaar gemaakt. Samen tonen ze de grote ontwikkeling die Van Gogh in korte tijd in Parijs doormaakte.
Ziehier een opvatting van het mijne die ’t resultaat is van een portret dat ik in den spiegel schilderde en dat Theo heeft: Een roze grijs gelaat met groene oogen, aschkleurig haar, rimpels in voorhoofd en om den mond, stijf houterig, een zeer rooden baard, vrij ongeredderd en triest, maar de lippen zijn vol, een blaauwe kiel van grof linnen en een palet met citroengeel, vermilloen, veroneesgroen, cobaltblaauw, enfin alle kleuren, behalve den oranje baard, op het palet, de eenige heele kleuren echter.
Brief aan Willemien van Gogh. Arles, tussen zaterdag 16 en woensdag 20 juni 1888.
Palet
Het palet lijkt te getuigen van Van Gogh’s moderne ideeën over kleur en neemt een prominente plek in op het doek. Het toont de primaire en secundaire kleurenparen waarmee de kunstenaar zichzelf schilderde, zoals het rood en groen voor zijn haar en het oranje en blauw voor baard en schilderskiel.
Van Gogh gebruikte deze complementaire kleuren graag omdat zij elkaars werking versterkten. Op de Academie werd een meer traditioneel kleurenpalet voorgeschreven, met gemengde, natuurlijke kleuren.