Afgedekt met tape

De slaapkamer

Verkleuring

Bij de restauratie van De slaapkamer zijn oude overschilderingen (retouches) weggehaald en vervangen door nieuwe. Op de röntgenfoto is te zien dat oude retouches in de vloer precies op de plekjes zaten waar de verf ooit was afgebladderd.

Opvallend was dat ze niet kleurden met de rest van de vloer. Toch was dat geen vergissing. De perzikachtige kleur van de oude retouches leek sterk op een strook die de restaurator vond aan de onderrand van het schilderij. Daar was de verf decennialang afgeplakt met tape. Omdat er geen licht bij kon komen, was deze daar minder sterk verkleurd. De oude retouches moeten daarom ooit een goede match hebben gevormd met Van Goghs oorspronkelijke zachtrode kleur van de vloer.

Perzikkleurige strook langs de onderrand van het schilderij. De oorspronkelijke kleur is hier bewaard gebleven omdat er geen licht bij kon.

Oude retouches uit 1931/32 die niet meer kleuren met de omringende verf.

De boosdoener

Om er zeker van te zijn dat delen van het schilderij inderdaad verkleurd waren, onderzochten wetenschappers de verf. Zo ontdekten zij de boosdoener van de verkleuring: eosine. Deze synthetische kleurstof kwam eind 19de eeuw op de markt. Van Gogh wist dat deze rode kleur onder invloed van licht vervaagde, maar toch gebruikte hij hem graag.

De rode verf met eosine werd nagemaakt. De streep verf in deze reconstructie werd kunstmatig verouderd. Op die manier ontdekte men dat de rode kleur bij blootstelling aan licht vrijwel verdwijnt in een periode van 10 jaar.

Roy Berns (Munsell Color Science Laboratory, Rochester Institute of Technology, U.S.A.) doet kleurmetingen.