Mensennest

De hut

 Van Gogh was gefascineerd door de eenvoudige hutten van boeren en arbeiders. Waar hij ook was, hij bleef ze tekenen en schilderen. In de loop der jaren veranderde zijn schilderstijl aanzienlijk. Deze hut in Nuenen (NL) schilderde hij realistisch, met sombere aardkleuren. De huisjes die hij vier jaar later in Frankrijk vastlegde, zijn in felle kleuren en met lossere schildertoets geschilderd. 

In de hutten woonden arme wevers of dagloners, maar het was niet de armoede die Van Gogh wilde verbeelden. Hij zag huiselijkheid in de optrekjes en beschouwde ze als ‘mensen nestjes’:

‘Het geval trof mij buitengewoon, die twee hutten half vergaan onder één zelfde rietdak deden mij denken aan een paar oude afgeleefde luidjes die maar één wezen uitmaken en die men elkaar ziet steunen. Want ge ziet, het zijn twee woningen en de schouw is dubbel. Dat ziet men trouwens hier telkens.’ 

Brief aan Theo van Gogh. Nuenen, c. 2 Juni 1885

Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

De hut deed Van Gogh denken aan het nestje van de winterkoning. Hij vond het de mooiste onder de vogelnesten.


Vogelnesten, 1885

Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Ik weet niet of ge iets in deze twee gevallen vinden zult – de hut met mosdak deed me denken aan een winterkoningennestje. Enfin ge moet maar eens kijken.

Brief aan Theo van Gogh. Nuenen, op of rond dinsdag 9 juni 1885.