Het onderwerp verkennen

De tuin van Daubigny

Formaat

‘Ik heb een idee voor een groter doek van het huis en de tuin van Daubigny, waar ik al een kleine studie van heb’.

Vanaf zijn aankomst in Auvers wilde Van Gogh de tuin van deze landschapsschilder vastleggen. Hij maakte eerst het kleine schilderij om het onderwerp te verkennen. Daarna nam hij een groot, breed doek en schilderde de tuin over de volle breedte. Van deze versie maakte hij vervolgens een herhaling (kopie). Aan Theo stuurde hij een brief met een schets:

Wellicht krijg je deze schets van de tuin van Daubigny te zien – het is een van mijn meest doorvoelde doeken.

Brief aan Theo van Gogh. Auvers-sur-Oise, woensdag 23 juli 1890.

Vergelijk het grote schilderij en de schets van de tuin van Daubigny.

Voorgrond van groen en roze gras, links een groen met lila struik en een strook planten met wittige bladeren. In het midden een rozenperk. Rechts een hekje… een rij ronde gele linden. Het huis zelf op de achtergond, roze met een dak van blauwige dakpannen.

Brief aan Theo van Gogh. Auvers-sur-Oise, woensdag 23 juli 1890.

Breed doek

Inspiratie voor dit langgerekte formaat kreeg Van Gogh door de schilderijen van Charles Daubigny. Die werkte graag op vergelijkbare brede doeken. Het ging niet om een standaardformaat, maar Van Gogh was gewend zijn doeken zelf van de rol te snijden en op te spannen. Dit uitzonderlijke formaat leende zich bijzonder goed voor panoramische vergezichten. Dat deze schilderijen een meter breed zijn, was heel praktisch: de breedte van het doek was precies de helft van de breedte van de rol. 


Charles-François Daubigny 1817-1878

Jaagpad aan de oever van de Oise, c. 1875

olieverf op doek, 89 x 184 cm

De Mesdag Collectie

Buiten schilderen

De Franse kunstenaar Daubigny, een populaire landschapsschilder, was van een eerdere generatie dan Van Gogh. In veel gevallen werkte hij zijn schilderijen ter plekke en in de open lucht uit. Hij werd daarom gezien als een belangrijke voorloper van de impressionisten. Die maakten van het buiten werken hun specialiteit, en schilderden met vlotte verftoetsen spontane impressies van het landschap.


Korenveld onder onweerslucht, 1890

Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Een van de dertien landschappen die Van Gogh in Auvers op breed doek schilderde.