Spontaan of gepland?

Zeegezicht bij Les Saintes-Maries-de-la-Mer

Van Gogh schilderde graag buiten, met zijn onderwerp voor zich, maar hij maakte ook schilderijen binnen in zijn atelier. Die schilderde hij dan vaak uit zijn geheugen, of op basis van een eerder schilderij of tekening. Als je goed naar de details kijkt, kun je zien welk van deze twee schilderijen buiten is gemaakt. In Zeegezicht bij Saintes-Maries is de verftoets direct en spontaan, omdat Van Gogh in weer en wind stond te schilderen. Vissersboten op het strand is veel kalmer en beredeneerd geschilderd, in de beschutting van het atelier.  

Detail van de lucht, Zeegezicht

Detail van de lucht, Vissersboten op het strand

Notities over de kleuren

Eenmaal weer thuis in Arles maakte Van Gogh nog eens drie schilderijen op basis van tekeningen die hij in Les-Saintes-Maries-de-la-Mer had gemaakt. Op de tekening van Vissersboten op het strand schreef hij zelfs bij elk onderdeel welke kleur hij daarvoor in het schilderij moest gebruiken.

Bij mijn vertrek ’s morgens heel vroeg heb ik de tekening van de boten gemaakt… Dat was voordat de boten ervandoor gingen, ik had het elke ochtend gadegeslagen, maar omdat ze heel vroeg vertrekken, had ik geen tijd om het te schilderen.

Brief aan Theo van Gogh. Arles, op of rond dinsdag 5 juni 1888.

Zoek de notities over de kleuren in de tekening van de vissersboten en vergelijk het met het schilderij dat Van Gogh maakte na de tekening.

Vergelijk de tekening die Van Gogh ter plekke maakte met het schilderij dat hij mee terug nam naar zijn studio.

Bekijk het schilderij en onderzoek of het afwijkt van de tekening.